Hvor bliver de af?

Musklerne i baller og lår er de største muskler i kroppen. Ballemuskulaturen er afslappet, når du står op, og den aktiveres kun lidt, når du går. Musklerne aktiveres bl.a. ved sprint, hop og når du rejser dig op fra siddende.

Når du er gravid, når du til et punkt i din graviditet, hvor du hverken sprinter eller hopper mere, fordi din gravide krop ikke længere kan holde til den belastning. Det er også deromkring, de fleste gravide begynder at vralte, når de går rundt med den begyndende store mave, og det aktiverer ballerne endnu mindre og giver mere belastning på lænden.

Når maven bliver større, får gravide også et større lændesvaj for at holde balancen med den voksende mave. Det medfører, at når du skal rejse dig fra en stol, så er det ikke længere ballerne, der hjælper dig op, men derimod en langt større belastning på lænden igen.

Disse ændringer i kroppen, samt frigivelse af hormonet relaxin, der løsner leddene, er bl.a. også det, der gør, at mange gravide har ondt i lænden, fordi den overtager en masse belastning i takt med, at maven vokser.

Hvordan får jeg dem tilbage?

Der er med så meget andet ikke nogen magisk vej til at få fylde på ballerne igen. Det handler i første omgang om at få kontakt til musklerne igen og få overført det til træningøvelser.

Det er for dem, som har været vant til at træne forholdsvis nemt at finde kontakten igen efter en lang periode, hvor musklen har været sat ud af spil. Men for mange kan det være svært at få den rette aktivering af ballerne under deres træning, hvilket resulterer i, at der ikke kommer til at ske det store i kampen om at få fylden tilbage!